Cilj kolegija (30 sati predavanja + 30 sati seminara) je uvođenje studenata u osnovne spoznaje o važnosti domskog odgoja, njegovog utemeljenja, osnovnih pojmovnih određenja i neposrednog odgojnog djelovanja - putem samostalnog i kritičkoga proučavanja literature te raspravama na seminarima i terenskoj nastavi. Ostvarivanje sadržaja kolegija treba osigurati cjelovit i sistematizirani uvid u domsku pedagogiju kao jednu od sastavnica institucionalnoga odgoja i obrazovanja.
Očekivani ishodi učenja na razini kolegija:
- imenovati najznačajnije predstavnike Domske pedagogije
- analizirati povijesna i suvremena određenja Domske pedagogije
- razlikovati teorijske pristupe Domske pedagogije
- navesti i objasniti metode i oblike odgojnog rada u domu
- primijeniti holistički pristup u izradi Domskog kurikuluma
- integrirati specifične odgojno-obrazovne strategije koje se primjenjuju u domskom odgoju
- prakticirati refleksiju i samoevaluaciju u odgojnom postupanju i radu/ulozi pedagoga/inje
Sadržaj predavanja iz kolegija Domski odgoj:
1. Uvodno predavanje.
2. Povijesni razvoj i suvremena određenja Domske pedagogije.
3. Domski odgoj - cilj, zadaci i odgojna načela.
4. Dječji domovi.
5. Učenički domovi.
6. Domovi za djecu s neurorazvojnim teškoćama.
7. Odgojni domovi i zaštita djece s poremećajima u ponašanju.
8. Studentski domovi i domovi umirovljenika.
9. Kolokvij.
10. Odgojno-obrazovni sadržaji, oblici rada, metodika odgojnog rada i uloga pedagoga u domovima.
11. Kurikulumski pristup domskom odgoju.
12. Praćenje i vrednovanje odgojno-obrazovnog rada u domu.
13. Upravljanje domom.
14. Evaluacija kolegija i priprema za ispit.
15. Pisani ispit iz Domskog odgoja.
Virtualna i izvanučionička nastava (jednom tijekom semestra): gost - predavač (online) i posjet jednom od domova (ako to bude moguće).
Literatura
Osnovna
1. Hrvatić, N. (2002). Domska pedagogija: od teorije do odgojne prakse. U: V. Rosić (ur.), Odnos pedagogijske teorije i pedagoške prakse. Zbornik radova međunarodnog znanstvenog kolokvija (str. 190-202). Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci.
2. Mehringer, A. (2003). Mala specijalna pedagogija. Zagreb: Educa.
3. Rosić, V. (2007). Domska pedagogija. Zadar: Naklada d.o.o.
4. Vukasović, A. (2001). Odgoj u domovima. U: id., Pedagogija. Zagreb: HKZ "MI", str. 271-287.
Preporučena
1. Ajduković, M., Radočaj, T. (2008). Pravo djeteta na život u obitelji. Zagreb: UNICEF-ov Ured za Hrvatsku.
2. Bonnet, C. (2000). Gesta ljubavi. Zagreb: BIOS.
3. Sladović Franz, B. (2003). Psihosocijalni razvoj djece u dječjim domovima. Zagreb: Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži.
4. Žižak, A. i sur. (2012). Što nam djeca govore o udomiteljstvu. Istraživanje dječje perspektive udomiteljstva u Hrvatskoj s preporukama za unaprjeđenje. Zagreb: UNICEF-ov Ured za Hrvatsku.
- Izvođač: Dejana Bouillet