Cilj kolegija (30 sati predavanja + 30 sati seminara) je uvođenje studenata u osnovne spoznaje o važnosti pedagoške resocijalizacije, pojmovna određenja, etiologiju, društveno značenje i fenomenologiju poremećaja u ponašanju, putem samostalnog i kritičkog proučavanja literature te raspravama na seminarima i terenskoj nastavi. Ostvarivanje sadržaja kolegija treba osigurati cjelovit i sistematiziran uvid u pedagošku resocijalizaciju kao značajan dio socijalne pedagogije.
Očekivani ishodi učenja na razini kolegija:
- analizirati zaštitne i rizične čimbenike personalizacije i socijalizacije
- definirati, razlikovati i objasniti oblike i procese poremećaja u ponašanju u suvremenom društvu
- objasniti utjecaj kulturnih, društvenih i socijalnih odrednica (internaliziranih i eksternaliziranih) poremećaja u ponašanju i (drugih) socijalnih devijacija
- opisati simptome koji mogu ukazivati na različite oblike (internaliziranih i eksternaliziranih) poremećaja u ponašanju
- razlikovati i opisati razine primarne, sekundarne i tercijarne prevencije
- analizirati modele prevencije i resocijalizacije (internaliziranih i eksternaliziranih) poremećaja u ponašanju
- primijeniti različite preventivne modele i programe u odnosu na obiteljski i institucionalni kontekst
- argumentirati specifičnost pedagoške prevencije i resocijalizacije
Teme predavanja iz kolegija Pedagoška resocijalizacija:
1. Uvodno predavanje (cilj i zadaci kolegija, studentske obveze, oblici rada i vrednovanja, pojmovna određenja i kratak povijesni razvoj socijalne pedagogije / pedagoške resocijalizacije)
2. Pedagoška resocijalizacija - sastavnica socijalne pedagogije i prevencijske znanosti
3. Odgoj, socijalizacija i socijalno učenje
4. Adolescencija, adolescenti i vršnjačke skupine
5. Terenska on-line nastava preko Zoom-a: Visoko konfliktni razvodi i otuđenje od roditelja - rizični faktor za zlostavljanje, razvoj internaliziranih poremećaja i disfunkcionalnog ponašanja (prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, Poliklinika za zaštitu djece i mladih grada Zagreba)
6. Poremećaji u ponašanju djece i mladih - uvod
7. Eksternalizirani oblici poremećaja u ponašanju
8. Internalizirani oblici poremećaja u ponašanju
9. Ovisnička ponašanja adolescenata
10. Maloljetnička delinkvencija
11. Kolokvij
12. Pedagoška prevencija poremećaja u ponašanju
13. Zakonski temelji i regulativa pedagoške resocijalizacije
14. Penološki tretman - odgojni domovi i kaznionice
15. Vrednovanje (evaluacija nastave i završni ispit)
Literatura - osnovna
1. Bašić, J. (2009), Teorije prevencije: prevencija poremećaja u ponašanju i rizičnih ponašanja djece i mladih, Zagreb, Školska knjiga.
2. Bouillet, D., Uzelac, S. (2007), Osnove socijalne pedagogije, Zagreb, Školska knjiga.
3. Hrvatić, N. (2018.), Pedagoška prevencija i resocijalizacija poremećaja u ponašanju. U: N. Hrvatić (ur.), Pedagogija, obrazovanje i nastava (str. 22-31), Mostar, Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti Sveučilišta u Mostaru.
4. Koller Trbović, N., Mirosavljević, A., Jeđud Borić, I. (2017), Procjena potreba djece i mladih s problemima u ponašanju – konceptualne i metodičke odrednice. Zagreb, Ured UNICEF-a za Hrvatsku.
5. Smontara, P. (2013), Autoritet i autonomija u kulturi djece i adolescenata. U: M. Ljubetić i S. Zrilić, (ur.), Pedagogija i kultura - svezak 2. Znanstvena monografija Kultura kao polje pedagoške akcije: odgoj, obrazovanje i kurikulum (str. 279-286), Zagreb, Hrvatsko pedagogijsko društvo.
Literatura - preporučena
1. Barone, P. (2011), Pedagogia della marginalità e della devianza. Modeli teoretici, questione minorile, criteri di consulenza e intervento, Milano, Guerini scientifica.
2. Bilić, V. (2018), Nove perspektive, izazovi i pristupi nasilju među vršnjacima, Zagreb, Obrazovni izazovi i Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
3. Coleman, H., Yeh, C. (2008), Working with socioemotional challenges. U: id., Handbook of school counseling (Part 6, pp. 587-738), New York, Routledge.
4. Gruden, Z. (2010), Psihoterapijska pedagogija, Zagreb, Medicinska naklada.
5. Klarin, M. (2016), Privrženost i razvoj mozga: implikacije na ponašanje djece i adolescenata. U: V. Bilić i S. Bašić, Odnosi u školi. Prilozi za pedagogiju odnosa (str. 37-68), Zagreb, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
- Izvođač: Petar Smontara